onsdag 16 februari 2011

VAD VILL VI LEVA I FÖR SAMHÄLLE?

Jag återger idag ett avsnitt ur en text om kulturpolitik av operasångaren Nikola Matišić.

Det hela handlar om vad vi vill leva i för samhälle. Vad väntar vi oss av livet? Vilka delar av livet har mening och vad saknar betydelse för oss? Det är den konstnärliga historien jag kan använda för att så småningom kunna vara en skapande individ och samtidigt förstå att njuta av världen och livet. Vi får inte rasera den länken.När kommunismens kraft svepte över världen som en helvetisk skogsbrand utplånades likaså en enorm skatt av kunskap och hantverksskicklighet. Många uråldriga konstformer försvann i och med gamla lärares och auktoritetsfigurers avrättningar eller fängslanden under denna epok. Idag ser vi en liknande energi svepa över västvärlden, där på vissa sätt marknadstänkandet blivit vad kommunismen var för nittio år sedan. Stadskärnorna med sina gallerior och affärskedjor blir kalla, tysta och likartade glas- och betongöknar, just det vi hatade med Domusifieringen av våra gamla vackra stadskärnor! Människan fostras att värdera det köpta högre än det skapade. Istället för att laga någonting köper man nytt. Vi vet innerst inne att det är galet. Men alla gör det. Jag menar bara att vi i vår materialism mister förmågan att se bortom prylar och varor, priser och räntor. Ja, jag är en snobb. Jag ställer höga krav på mitt liv och min omgivning och mig själv. Jag nöjer mig inte med att äga. Jag nöjer mig inte med att köpa. Jag nöjer mig inte med att klara mig och överleva. Därför ägnar jag mitt liv åt konsten. I den bästa av världar.

Nikola Matišić, operasångare
http://www.skuggutredningen.se/web/pages/inkomna.php

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar